Ved brug af kabooz.dk accepterer du vores privatlivspolitik

5km under 20 minutter

I 2020 er mit mål, at løbe 5km på under 20 minutter. Her på siden vil du kunne følge med i hvordan det går med træningen i forhold til at nå mit mål.

Det er planen, at kommer under 20 minutter i september 2020 og i en "kampvægt" der hedder 80kg.

Mine bedste 5km tider

  • PR: 24:13 (DHL 29-08-2019)
  • Jan 2020: 34:08
  • Feb 2020: 27:04
  • Mar 2020: 24:03 PR
  • Apr 2020: 31:35
  • Maj 2020: 38:34
  • Jun 2020: 36,30
  • Jul 2020: 31:21
  • Aug 2020:
  • Sep 2020:
  • Antal km løbet

  • Jan 2020: 19,70 km
  • Feb 2020: 13,53 km
  • Mar 2020: 35,20 km
  • Apr 2020: 103,16 km
  • Maj 2020: 20,68 km
  • Jun 2020: 10,22 km
  • Jul 2020: 14,52 km
  • Aug 2020:
  • Sep 2020:
  • Morgenvægt

  • 1. Jan 2020: 92,9 kg
  • 1. Feb 2020: 84,3 kg
  • 1. Mar 2020: 80,1 kg
  • 1. Apr 2020: 82,4 kg
  • 1. Maj 2020: 82,7 kg
  • 1. Jun 2020: 83,4 kg
  • 1. Jul 2020: 82,8 kg
  • 1. Aug 2020: 83,6 kg
  • 1. Sep 2020:
  • Juli

    Juli gik ikke som beregnet og jeg fik slet ikke løbet det jeg plejer i min ferie. I stedet blev ferien brugt på at bygge shelter, vandreture og hygge.

    Ferien har generelt også betydet at vægten er gået lidt op, men til gengæld begynder mit knæ at virke normalt igen.

    August skal bruges på at få opbygget formen igen og når benene er klar, så skal der trænes fart. Og så skal vægten lidt ned igen efter ferien :)

    ANNONCE

    Juni

    Juni har mit knæ desværre fortsat drillet, men det er dog ved at være godt igen. Jeg har fortsat haft fokus på styrketræning og mobilitetstræning og det har virkelig været godt.

    Det har dog betydet, at jeg ikke har fået løbet ret meget, men jeg har helt klart fået bygget muskelmasse både i ben og overkrop og har samtidig tabt godt et halvt kg.

    Juli måned står på ferie og er typisk en periode hvor jeg får løbet en masse. Jeg vil fortsat have fokus på styrketræning og mobilitetstræning og så skal jeg, ud over at få løbet en masse kilometer, også træne tempo.

    ANNONCE

    Maj

    I slutningen af april, var jeg træningsmakker for min ene søn, som skulle nå et ambitiøst mål om antallet af løbede kilometer i april.

    Oveni at jeg havde løbet halvmaraton og flere lange ture til sommerhuset, betød det deværre at jeg fik presset citronen og fik problemer med mit ene knæ.

    For ikke at risikere en regulær skade, satte jeg ro på løbetræningen og fokuserede på styrketræning og udstrækning, for at give benet ro til at hele.

    Pausen har så, indtil videre, kørt hele maj, med meget få løbeture og der er desværre ikke udsigt til at jeg kan løbe uden at mærke noget til det endnu.

    Det har desværre betydet øget vægt, langsom bedste 5km og meget få løbede kilometer samlet. Det betyder også at jeg er kommet i tvivl om mit mål om at løbe 5 km på under 20 minutter er realistisk i september, men nu må vi se.

    Pausen har budt på masser af styrketræning og udstrækning og jeg føler mig overbevidst om at jeg om nogle uger vil være tilbage som en væsentlig stærkere løber på grund af træningen i skadespausen.

    Og det er helt sikkert at jeg vil fortsætte med det høje fokus på styrke og smidighed efter skadespausen.

    ANNONCE

    April

    April har stået på mange løbekilometer, men også meget hygge på grund af "Corona-ferien". Derfor er vægten steget lidt igen, hvilket ikke var planen og der er derfor fokus på at få styr på det i maj.

    Jeg har løbet godt 100 km og det er blandt andet blevet til et halvmaraton. Derudover har jeg fået gået 78,26 km.

    I næste måned vil der fortsat være fokus på at få løbet mange kilometer, men også på tempotræning og vægttab.

    ANNONCE

    Marts

    Marts blev en meget anderledes måned, da vi valgte at droppe Keto og gå til LCHF, dvs væk fra kur og til mere almindelig livsstil.

    Samtidig er Corona-virussen over os og da jeg har arbejdet hjemme det meste af marts, har jeg ikke fået de samme kilometer til og fra arbejdet.

    Til gengæld har vi været ude og gå Røsnæs rundt, som er en tur på 26km og samlet har jeg fået gået 174km.

    Alt i alt har det givet en vægtstigning, så jeg nu vejer ca. 82 kg, men det virker som meget tæt på min idealvægt. Når jeg nærmer mig september og skal til at løbe stærkt overvejer jeg at gå efter at smide yderligere kilo - mest midlertidigt.

    Jeg har fået løbet nogle rigtig gode ture, en på 15 km, en på 10km og så 2 på 5km - begge i rekordtid nemlig, 24:13 og 24:03. Jeg bør bestemt kun være i vinterform, så jeg tror virkelig at mit vægttab har stor betydning.

    Næste måned er der fokus på længere løbedistancer og flere kilometer i benene.

    ANNONCE

    Februar

    Efter endnu en måned med Keto og løb til arbejde sat på pause, er jeg nu nede på de 80kg som var målet.

    Jeg har kun løbet 13,53 km i februar. 1 tur for at teste 5km tiden, 1 tur på trailrute i mine MOAB og 1 tur med pauser - bare for at nyde det.

    Da jeg fortsat ikke løber til arbejde, men i stedet går, er det igen blevet til mange kilometer. I februar har jeg gået 227 km.

    I næste måned er planen forsat Keto/LCHF, men samtidig at komme i gang med at løbe til arbejde - måske alle dage, måske kun nogle.

    ANNONCE

    Januar

    I januar har jeg haft fokus på at smide kilo. Jeg har været på en keto-kur og så har jeg gået en masse kilometer. Derfor har jeg også kun fået løbet knap 20 km, men til gengæld gået 241,74 km.

    I januar er jeg gået fra 92,9 kg til 84,3 kg i vægt og jeg satser på at lande på 80 kg i løbet af februar.

    Min hurtigste 5km, var virkelig langsom, men det var en dag på vej til arbejde, hvor jeg gik 100 meter efter hver kilometer løbet.

    ANNONCE

    Relaterede artikler