Ved brug af kabooz.dk accepterer du vores privatlivspolitik

Løbeudstyr - Hvad jeg har brug for

Jeg løber året rundt. I 30 grader og bagende sol, i frostvejr, når det regner, i snevejr eller snestorm.

Det er virkelig overraskende hvor lille forskel der er på, hvad jeg har på, når jeg løber om sommeren og om vinteren.

Den største forskel er, at jeg fryser og føler jeg har for lidt tøj på de første par minutter om vinteren, men ligeså snart “motoren” er tændt, får jeg det hurtigt tilpas.

ANNONCE

Det løbetøj jeg altid har på er:

Løbetights

Løbetights kan jeg godt finde på at udskifte med løbeunderbukser, hvis det er meget varmt, men ellers er det kun længden på mine løbetights der ændre sig.

Fodboldshorts

Jeg har altid shorts uden på mine løbetights, fordi jeg simpelthen ikke kan holde ud at se mig selv i så stramme bukser.

Fodboldtrøje

Jeg har altid en svedtransporterende t-shirt på inderst. Jeg har mange fodboldtrøjer, så derfor det en billig og nem løsning at hoppe i sådan en.

Løbestrømper

Jeg løber altid i løbestrømper, men det er primært fordi jeg ikke vil bruge mine almindelig strømper, da svedlugt, med tiden, ikke kan vaskes ud af løbetøj.

Jeg har nogle gang haft lidt problemer med den ene læg og i de perioder løber jeg med lange kompressionsstrømper. De er bestemt ikke smarte, men de hjælper.

Løbesko

Det eneste jeg ikke kan undvære er mine løbesko. Der er en verden til forskel på almindelig kondisko og et par gode løbesko og forskellen på, om du får succes med løb eller ej, kan meget nemt være de sko du løber i.

Jeg har i øjeblikket 2 par løbesko jeg bruger. Et par gamle Mizuno Wave Alchemy 12 og et par Asics Gel-Kayano 25. Begge er løbesko med høj stødabsobering og jeg kan varmt anbefale begge par.

Hvis det skulle have interesse, kan du finde Asics Gel-Kayano 25 til gode priser hos Billigsport24.dk

Løbetøj om efteråret

Når vi nærmer os efteråret, så begynder jeg at finde min løbejakke frem, men det skal også være virkelig efterårvejr, ellers er det fortsat for varmt.

Til gengæld kan det være rart med lidt længere løbetights, ned til under knæene, men det kan være svært i overgangen, da det nemt bliver for varmt.

Nogen gange passer det bedre for mig med shorts og løbejakke.

Løbetøj om vinteren

Om vinteren finder jeg en langærmet t-shirt frem, som jeg har uden på min svedtransporterende t-shirt.

Derudover har jeg altid hue og vanter med, men det er typisk noget jeg har på når jeg starter på en morgenløbetur og tager af efter 10 min.

Jeg har købt mig en fin elefanthue, som jeg har haft på en enkelt gang i snestorm, men ellers bruger jeg en gammel bomuldshue og malerhandsker.

På rigtig kolde og blæsende dage, har jeg gerne et par overtræksbukser uden på mine løbetights.

Løbeudstyr

Som pendler er det vigtigste løbeudstyr en god rygsæk. Den jeg har, holder selv tasken væk fra ryggen, så jeg ikke bliver så varm og den sidder rigtig godt fast.

På lange ture er det nogen gange dejligt med musik og derfor er min iPhone og høretelefoner også en fast del af mit løbeudstyr.

Derudover har jeg købt mig et løbeur, så jeg kan holde styr på mine løbeture uden at skulle have min telefon med.

Jeg ved ikke om man kan kalde det udstyr, men Endomondo bruger jeg ved alle mine løbeture. Jeg synes det er rart at kunne følge udviklingen.

Hjælpemidler ved skavanker

Ud over kompressionsstrømper som jeg bruger ved problemer med læggene, så har jeg 3 små hjælpemidler som hjalp mig MEGET i starten.

PainGone

PainGone er et lille redskab der sender strøm ud, når man trykker på en knap.

Jeg købte den for ca 15 år siden pga knæsmerter og så lå den i skuffen i over 10 år.

Jeg fik smerter i achillessenen, da jeg først startede op med løb og her var den et mirakelmiddel. 2-3 minutter om aftenen, i nogen dage, fik det til at gå helt væk - uden pause fra løb. Når jeg, i dag, har småskavanker, er den det første jeg tager frem.

Kagerulle

I perioder med smerter i læggene, så ruller jeg mine lægge med en kagerulle. Det hjælper virkelig og er god opvarmning af lægge.

Fryseelement

Ved overbelastning, er is virkelig godt. Det er selvfølge almindelig kendt, men jeg vil alligevel ikke undlade at nævne det.

Hvis der er problemer, sidder jeg med fryseelement på, efter en løbetur, når jeg alligevel sidder og damper af og drikker vand.


Relaterede artikler